2015. szeptember 28., hétfő
„Aki érti a világ hangját, annak muszáj szólnia".
111 teendő, miután megtartottad az óráidat
Aki maga nem tanár, vagy nincs a közvetlen közelében tanár, fogalma sincs, mi mindent rejtenek a munkaköri kötelességek. Csak azt látják, megtart 22 órát egy héten, szabad egész nyáron, lógatja a lábát havi száz nettóért. Aki még nem tanár, de felmerült a lehetősége, hogy azzá lesz, még meggondolhatja.
Küldöm szeretettel mindazoknak, akik szerint heti 36 órát az épületben kell tartózkodnia minden pedagógusnak, mert különben biztos csak lébecol.
Ha tehát megtartottad az óráidat
1. készülj a következőkre
2. készíts prezentációt, előre gyártott jegyzetet, fénymásold megfelelő számú példányban –papírrepülő vagy hajó lesz belőle
3. vigyél be kiegészítő anyagokat a törzsanyag mellé, szökőévente egyet érdekelni is fog
4. tanulj akrobata és bohócszámokat, hogy magadra vond a figyelmüket – a dupla hátraszaltóig esélyed sincs
5. számíts rá, hogy amikor viszont láthatatlanná akarsz válni, mert kibőgted a szemed, vagy csókolózol a villamoson, vagy a nudista strandon mászkálsz, valaki hangosan rád köszön: csókolom, tanárnő!
6. add írásba a házi feladatot, különben arra fognak hivatkozni, hogy nem is mondtad (így is arra fognak hivatkozni)
7. állíts össze új és új dolgozati kérdéseket minden osztálynak, csoportnak
8. javítsd ki a dolgozatokat, közben vedd elő a helyesírási szabályzatot, mert miután tízszer láttad leírva, hogy faly, már nem vagy benne biztos, hogy nem úgy írják-e tényleg
9. tárgyald meg a kollégákkal, hogy a te elvárásaid túl magasak-e, hogy a harmincból tíz elégtelen, további tíz alulról nyalja a kettest, illetve van-e esély arra, hogy egy 15 éves diák valóban egy akadémikus stílusában fogalmaz, nem pedig puskázott
10. állíts össze javítódolgozatot annak, akinek rosszul sikerült
11. írass javítódolgozatot azokkal, akiknek rosszul sikerült
12. ezt is javítsd ki (minél kevésbé tanulnak, annál többet dolgozhatsz)
13. ismételd meg, ahányszor igény van rá (lesz)
14. korrepetáld azokat, akiknek harmadszorra sem sikerült – mivel erre külön lehetőség nincs, tedd meg szünetben, kora reggel, késő este vagy hétvégén – ha megbukik, úgyis ezt csinálhatod egész nyáron
15. a dolgozat kiosztása utáni szünetben fogadd a reklamációkat
16. találj ki szorgalmi feladatokat annak, aki javítani szeretne
17. javítsd ki őket
18. feleltesd külön szóban azt, aki írásképtelen
19. természetesen erre az órán nincs idő, mert beszédképtelen is, keress neki külön időpontot, természetesen a szünetben, kora reggel, késő este vagy hétvégén – ha megbukik, akkor augusztusban teheted meg ugyanezt
20. tarts pótórákat az elmaradtak helyett, hogy be tudd fejezni év végére a tananyagot (nem fog menni)
21. készítsd fel a vizsgára, aki túl sokat hiányzott, magántanuló, más iskolából jött, különbözetit akar tenni – stb.
22. vizsgáztasd le
23. vezess vizsgajegyzőkönyvet
24. tarts év végi szakaszvizsgát
25. állítsd össze a tételeket
26. oszd ki megfelelő számú példányban
27. tanítsd meg újra, hisz már úgyis elfelejtették
28. vizsgáztass le teljes osztályokat
29. vegyél részt felvételin
30. készítsd föl versenyre a tehetséges diákokat örömből, lelkesedésből, hiszen úgyis kevés van belőlük (mármint nem versenyekből)
31. természetesen szünetben, kora reggel, késő este, hétvégén vagy vakáció alatt – esetleg lyukasórában, ha megbeszélted a kollégáddal, hogy a saját órájáról elengedi
32. kísérd el a versenyre, amit meg kell nyernie, különben mitől jó ez az iskolának?
33. ha országos versenyre is eljut, utazz vele a verseny helyszínére több napra, vigyázhatsz rá 24 órában, az éjszakát pedig horkoló vadidegen kollégákkal töltheted
34. hajts fel újabb versenyeket, hogy megint tiéd lehessen a felkészítés és a kísérgetés öröme és dicsősége
35. ha nem kapott helyezést, vigasztald
36. hajts fel pályázatokat, írd meg, és reméld, hogy ha mást nem, a munkádhoz egy-két eszközt juttatnak belőle
37. készíts iskolai ünnepi műsort: állítsd össze nagyjából hatvan munkaórával a forgatókönyvet
38. keress hozzá szereplőket, és próbálj velük éjjel kettő és három között
39. szedd össze otthonról az esetleges kellékeket, díszleteket, jelmezeket, venni úgysem vehetsz
40. szervezz tanórán kívüli programokat: színházat (kitaposhatod belőlük a pénzt a jegyre), múzeumot
41. szervezz osztálykirándulást (ha több napos, szállás és kaja után is rohangászhatsz)
42. menj velük kirándulni több napra, vigyél magaddal sok pénzt (valakit úgyis ki kell segítened), sok meleg holmit, és készülj, hogy nem fogsz tudni aludni
43. a kiránduláson óvd testi épségüket, lelki egészségüket és ellenőrizd alkoholfogyasztásukat és szexuális tevékenységüket –mindezt büntetőjogi felelősséged teljes tudatában
44. tanuld meg az összes diák nevét, családi körülményeit
45. tanuld meg a szülők nevét és családi körülményeit
46. tartsd a kapcsolatot a tanulóifjúsággal telefonon, levélben, mailben a nap huszonnégy órájában
47. tartsd a kapcsolatot a szülőkkel telefonon, levélben, mailben a nap huszonnégy órájában
48. szakíts időt személyesen a diákok problémáira: szünetben, éjfél után, hétvégén, Szenteste
49. szakíts időt személyesen a szülők problémáira ugyanezen időkben
50. készülj fel szerelemmel, családdal, erőszakkal, betegségekkel kapcsolatos témákból, hogy ne érjen minden felkészületlenül
51. keress pszichológust, hogy feldolgozhasd a hallott rémtörténeteket
52. érdeklődj a diák egyéb tevékenysége iránt: menj el koncertjére, fellépésére, versenyére, fordítva úgysem fog megtörténni
53. olvass ponyvát és nézz nyálas vámpírfilmeket vagy pornót, hogy képben legyél, mivel foglalkoznak
54. készülj fel a diákok szerelmi ostromára azzal a beletörődéssel, hogy évről évre kevesebb ilyen inzultus fog érni
55. döbbenj rá évről évre, hogy létezik gerontofília. sőt, nekrofília is
56. döbbenj rá, ha a gyerekek nem ostromolnak, a szülők még megtehetik
57. készülj fel a féltékeny anyákra és feleségekre is
58. készülj fel bármelyik percben törött testű és lelkű gyerekek látványára
59. ha rosszul van, hívd ki az orvost, ha fejre esett, a mentőt
60. ha valamit elkövetett, tárgyalj az ifjúságvédelmi felelőssel, a szülővel, a gyámhivatallal, az állami gondozó intézménnyel
61. ha bűncselekmény történt, hívd ki a rendőrséget, elkérik az adataidat, és onnantól téged zaklatnak, mintha tanú, áldozat és elkövető volnál egy személyben
62. cseszegesd az iskola előtt a dohányzó diákokat, hogy nyomják el a cigit, a csikket hamutartóba dobják, és takarodjanak vissza az épületbe – ha mindehhez nincs kedved, a kaputól a sarokig vakulj meg
63. végezz diákok közti mediációt, és számíts rá, hogy te leszel a bűnbak
64. végezz kolléga és diák közti mediációt, számíts ugyanerre
65. végezz diák és szülő közti mediációt, számíts még rosszabbra
66. készülj föl további verziókra
67. tarts szülői értekezletet
68. éld túl
69. készülj fel az oktatási törvény vonatkozó paragrafusaiból, ha nem akarod egy személyben elvinni a balhét
70. tarts fogadóórát
71. ossz ki a sorban állóknak kempingszéket és kempingsajtot
72. ha már a portás is hazamenne, és rád még három aggódó anya vár tövig rágott körömmel, mert neki élete első kamaszgyereke az, aki neked a sok századik, helyezd át székhelyedet a közeli kocsmába – az anyáknak is jót fog tenni
73. nyugtasd meg a szülőt, hogy nem baj, ha időnként utálja kamasz gyerekét, időnként te is utálod
74. ülj végig tanári értekezleteket anélkül, hogy Tourette-szindrómás tüneteket produkálnál a végére
75. üld végig az osztályozó konferenciákat, vitatkozz hosszan kollégáiddal a magatartás-jegyekről, rajtatok kívül úgyse fontos senkinek
76. menj el tantestületi kirándulásra, továbbképzésre, biztos belecsúszik egy hétvégi nap is
77. intézz kollégáiddal óracserét vagy teremcserét testi sértés nélkül
78. tárgyalj szakmai dolgokról ugyanilyen sikerrel
79. látogass órát más kollégáknál
80. írj törzslapokat kék tollal, csupa nagybetűvel, hiba nélkül, javítás nem engedélyezett
81. írd be az órát, a hiányzókat
82. zaklasd kollégáidat ugyanezzel
83. zaklasd a rendszergazdát, hogy nem működik valami a naplóban
84. éld túl, amikor a jelenlétében persze működik
85. kínlódj, amikor elment, és persze megint nem működik, hogy legalább azokat a beállításaidat visszacsinálhasd, amikbe azért belepiszkált
86. gyűjtsd be az igazolásokat
87. szűrd ki a hamisakat
88. írd be az igazolt hiányzásokat
89. ha igazolatlanul hiányzik egy gyereked, írj hivatalos levelet a szülőnek, a kormányhivatalnak és mindenki másnak, aki épp olyan tehetetlen, mint te
90. fogadd és ellenőrizd a „de ott voltam!” jellegű állításokat
91. összesítsd a hiányzásokat tantárgyanként és tanulónként
92. összesítsd a munkaidő-elszámolásodat, természetesen a szünetben, kora reggel, késő este és hétvégén végzett túlmunka nem számít fizetett túlórának
93. írd be, ha helyettesítetted egy kollégádat
94. írd be a jegyeket az ellenőrzőbe
95. írass be hirdetéseket, írd őket alá
96. iktasd a felmentéseket mindenféle disz-szel kezdődő, nem létező betegségek kapcsán
97. írj tantervet, tanmenetet, óravázlatot – mindegyik arra jó, hogy halálra idegeskedd magad, amikor eltérsz tőlük
98. írd be a bukásveszélyt, aztán értekezz a szülőkkel telefonon vagy személyesen
99. éld túl
100. írj szöveges értékelést mindenkiről
101. írd meg a félévi értesítőt
102. írd meg az év végi bizonyítványt
103. vezesd át a törzslapra – vigyázz, kék tollal, számmal és betűvel, hiba nélkül
104. adminisztráld az összes át- és visszajelentkezéseket a naplóban és a törzslapon
105. írd be a különböző intéseket és dicséreteket a naplóba és az ellenőrzőbe – és vállald a következményeit
106. amikor vége a tanévnek, és mindenki azt hiszi, hogy a diákokkal együtt te is lógatod a lábad valahol, végezd el a maradék adminisztrációt, tervezd a következő tanévet
107. nyáron szervezz tábort, töltsd ott a szabadidődet, és éld tovább ugyanazt, amit a tanévben – csak negyvenfokos kánikulában
108. amikor augusztus végén mindenki azt hiszi, hogy a diákokkal együtt te is lógatod a lábad valahol, tervezz tanévet, pótvizsgát, pótfelvételit, intézz adminisztrációt
109. magánéletedet abban a tudatban éld, hogy minden diák és szülő paparazziként figyel, mikor kap rajta, hogy vizet prédikálsz, de bort iszol
110. járj továbbképzésekre a következő tárgyakból: diplomácia, gyógypedagógia, informatika, pszichiátria, smasszerképző
111. tanulj meditációt, és gyakorold, hogy másnap is be tudj menni frissen és kipihenten tanítani
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése