2015. szeptember 28., hétfő

„Aki érti a világ hangját, annak muszáj szólnia".






111 teendő, miután megtartottad az óráidat

Aki maga nem tanár, vagy nincs a közvetlen közelében tanár, fogalma sincs, mi mindent rejtenek a munkaköri kötelességek. Csak azt látják, megtart 22 órát egy héten, szabad egész nyáron, lógatja a lábát havi száz nettóért. Aki még nem tanár, de felmerült a lehetősége, hogy azzá lesz, még meggondolhatja.

Küldöm szeretettel mindazoknak, akik szerint heti 36 órát az épületben kell tartózkodnia minden pedagógusnak, mert különben biztos csak lébecol.

Ha tehát megtartottad az óráidat

1. készülj a következőkre

2. készíts prezentációt, előre gyártott jegyzetet, fénymásold megfelelő számú példányban –papírrepülő vagy hajó lesz belőle

3. vigyél be kiegészítő anyagokat a törzsanyag mellé, szökőévente egyet érdekelni is fog

4. tanulj akrobata és bohócszámokat, hogy magadra vond a figyelmüket – a dupla hátraszaltóig esélyed sincs

5. számíts rá, hogy amikor viszont láthatatlanná akarsz válni, mert kibőgted a szemed, vagy csókolózol a villamoson, vagy a nudista strandon mászkálsz, valaki hangosan rád köszön: csókolom, tanárnő!

6. add írásba a házi feladatot, különben arra fognak hivatkozni, hogy nem is mondtad (így is arra fognak hivatkozni)

7. állíts össze új és új dolgozati kérdéseket minden osztálynak, csoportnak

8. javítsd ki a dolgozatokat, közben vedd elő a helyesírási szabályzatot, mert miután tízszer láttad leírva, hogy faly, már nem vagy benne biztos, hogy nem úgy írják-e tényleg

9. tárgyald meg a kollégákkal, hogy a te elvárásaid túl magasak-e, hogy a harmincból tíz elégtelen, további tíz alulról nyalja a kettest, illetve van-e esély arra, hogy egy 15 éves diák valóban egy akadémikus stílusában fogalmaz, nem pedig puskázott

10. állíts össze javítódolgozatot annak, akinek rosszul sikerült

11. írass javítódolgozatot azokkal, akiknek rosszul sikerült

12. ezt is javítsd ki (minél kevésbé tanulnak, annál többet dolgozhatsz)

13. ismételd meg, ahányszor igény van rá (lesz)

14. korrepetáld azokat, akiknek harmadszorra sem sikerült – mivel erre külön lehetőség nincs, tedd meg szünetben, kora reggel, késő este vagy hétvégén – ha megbukik, úgyis ezt csinálhatod egész nyáron

15. a dolgozat kiosztása utáni szünetben fogadd a reklamációkat

16. találj ki szorgalmi feladatokat annak, aki javítani szeretne

17. javítsd ki őket

18. feleltesd külön szóban azt, aki írásképtelen

19. természetesen erre az órán nincs idő, mert beszédképtelen is, keress neki külön időpontot, természetesen a szünetben, kora reggel, késő este vagy hétvégén – ha megbukik, akkor augusztusban teheted meg ugyanezt

20. tarts pótórákat az elmaradtak helyett, hogy be tudd fejezni év végére a tananyagot (nem fog menni)

21. készítsd fel a vizsgára, aki túl sokat hiányzott, magántanuló, más iskolából jött, különbözetit akar tenni – stb.

22. vizsgáztasd le

23. vezess vizsgajegyzőkönyvet

24. tarts év végi szakaszvizsgát

25. állítsd össze a tételeket

26. oszd ki megfelelő számú példányban

27. tanítsd meg újra, hisz már úgyis elfelejtették

28. vizsgáztass le teljes osztályokat

29. vegyél részt felvételin

30. készítsd föl versenyre a tehetséges diákokat örömből, lelkesedésből, hiszen úgyis kevés van belőlük (mármint nem versenyekből)

31. természetesen szünetben, kora reggel, késő este, hétvégén vagy vakáció alatt – esetleg lyukasórában, ha megbeszélted a kollégáddal, hogy a saját órájáról elengedi

32. kísérd el a versenyre, amit meg kell nyernie, különben mitől jó ez az iskolának?

33. ha országos versenyre is eljut, utazz vele a verseny helyszínére több napra, vigyázhatsz rá 24 órában, az éjszakát pedig horkoló vadidegen kollégákkal töltheted

34. hajts fel újabb versenyeket, hogy megint tiéd lehessen a felkészítés és a kísérgetés öröme és dicsősége

35. ha nem kapott helyezést, vigasztald

36. hajts fel pályázatokat, írd meg, és reméld, hogy ha mást nem, a munkádhoz egy-két eszközt juttatnak belőle

37. készíts iskolai ünnepi műsort: állítsd össze nagyjából hatvan munkaórával a forgatókönyvet

38. keress hozzá szereplőket, és próbálj velük éjjel kettő és három között

39. szedd össze otthonról az esetleges kellékeket, díszleteket, jelmezeket, venni úgysem vehetsz

40. szervezz tanórán kívüli programokat: színházat (kitaposhatod belőlük a pénzt a jegyre), múzeumot

41. szervezz osztálykirándulást (ha több napos, szállás és kaja után is rohangászhatsz)

42. menj velük kirándulni több napra, vigyél magaddal sok pénzt (valakit úgyis ki kell segítened), sok meleg holmit, és készülj, hogy nem fogsz tudni aludni

43. a kiránduláson óvd testi épségüket, lelki egészségüket és ellenőrizd alkoholfogyasztásukat és szexuális tevékenységüket –mindezt büntetőjogi felelősséged teljes tudatában

44. tanuld meg az összes diák nevét, családi körülményeit

45. tanuld meg a szülők nevét és családi körülményeit

46. tartsd a kapcsolatot a tanulóifjúsággal telefonon, levélben, mailben a nap huszonnégy órájában

47. tartsd a kapcsolatot a szülőkkel telefonon, levélben, mailben a nap huszonnégy órájában

48. szakíts időt személyesen a diákok problémáira: szünetben, éjfél után, hétvégén, Szenteste

49. szakíts időt személyesen a szülők problémáira ugyanezen időkben

50. készülj fel szerelemmel, családdal, erőszakkal, betegségekkel kapcsolatos témákból, hogy ne érjen minden felkészületlenül

51. keress pszichológust, hogy feldolgozhasd a hallott rémtörténeteket

52. érdeklődj a diák egyéb tevékenysége iránt: menj el koncertjére, fellépésére, versenyére, fordítva úgysem fog megtörténni

53. olvass ponyvát és nézz nyálas vámpírfilmeket vagy pornót, hogy képben legyél, mivel foglalkoznak

54. készülj fel a diákok szerelmi ostromára azzal a beletörődéssel, hogy évről évre kevesebb ilyen inzultus fog érni

55. döbbenj rá évről évre, hogy létezik gerontofília. sőt, nekrofília is

56. döbbenj rá, ha a gyerekek nem ostromolnak, a szülők még megtehetik

57. készülj fel a féltékeny anyákra és feleségekre is

58. készülj fel bármelyik percben törött testű és lelkű gyerekek látványára

59. ha rosszul van, hívd ki az orvost, ha fejre esett, a mentőt

60. ha valamit elkövetett, tárgyalj az ifjúságvédelmi felelőssel, a szülővel, a gyámhivatallal, az állami gondozó intézménnyel

61. ha bűncselekmény történt, hívd ki a rendőrséget, elkérik az adataidat, és onnantól téged zaklatnak, mintha tanú, áldozat és elkövető volnál egy személyben

62. cseszegesd az iskola előtt a dohányzó diákokat, hogy nyomják el a cigit, a csikket hamutartóba dobják, és takarodjanak vissza az épületbe – ha mindehhez nincs kedved, a kaputól a sarokig vakulj meg

63. végezz diákok közti mediációt, és számíts rá, hogy te leszel a bűnbak

64. végezz kolléga és diák közti mediációt, számíts ugyanerre

65. végezz diák és szülő közti mediációt, számíts még rosszabbra

66. készülj föl további verziókra

67. tarts szülői értekezletet

68. éld túl

69. készülj fel az oktatási törvény vonatkozó paragrafusaiból, ha nem akarod egy személyben elvinni a balhét

70. tarts fogadóórát

71. ossz ki a sorban állóknak kempingszéket és kempingsajtot

72. ha már a portás is hazamenne, és rád még három aggódó anya vár tövig rágott körömmel, mert neki élete első kamaszgyereke az, aki neked a sok századik, helyezd át székhelyedet a közeli kocsmába – az anyáknak is jót fog tenni

73. nyugtasd meg a szülőt, hogy nem baj, ha időnként utálja kamasz gyerekét, időnként te is utálod

74. ülj végig tanári értekezleteket anélkül, hogy Tourette-szindrómás tüneteket produkálnál a végére

75. üld végig az osztályozó konferenciákat, vitatkozz hosszan kollégáiddal a magatartás-jegyekről, rajtatok kívül úgyse fontos senkinek

76. menj el tantestületi kirándulásra, továbbképzésre, biztos belecsúszik egy hétvégi nap is

77. intézz kollégáiddal óracserét vagy teremcserét testi sértés nélkül

78. tárgyalj szakmai dolgokról ugyanilyen sikerrel

79. látogass órát más kollégáknál

80. írj törzslapokat kék tollal, csupa nagybetűvel, hiba nélkül, javítás nem engedélyezett

81. írd be az órát, a hiányzókat

82. zaklasd kollégáidat ugyanezzel

83. zaklasd a rendszergazdát, hogy nem működik valami a naplóban

84. éld túl, amikor a jelenlétében persze működik

85. kínlódj, amikor elment, és persze megint nem működik, hogy legalább azokat a beállításaidat visszacsinálhasd, amikbe azért belepiszkált

86. gyűjtsd be az igazolásokat

87. szűrd ki a hamisakat

88. írd be az igazolt hiányzásokat

89. ha igazolatlanul hiányzik egy gyereked, írj hivatalos levelet a szülőnek, a kormányhivatalnak és mindenki másnak, aki épp olyan tehetetlen, mint te

90. fogadd és ellenőrizd a „de ott voltam!” jellegű állításokat

91. összesítsd a hiányzásokat tantárgyanként és tanulónként

92. összesítsd a munkaidő-elszámolásodat, természetesen a szünetben, kora reggel, késő este és hétvégén végzett túlmunka nem számít fizetett túlórának

93. írd be, ha helyettesítetted egy kollégádat

94. írd be a jegyeket az ellenőrzőbe

95. írass be hirdetéseket, írd őket alá

96. iktasd a felmentéseket mindenféle disz-szel kezdődő, nem létező betegségek kapcsán

97. írj tantervet, tanmenetet, óravázlatot – mindegyik arra jó, hogy halálra idegeskedd magad, amikor eltérsz tőlük

98. írd be a bukásveszélyt, aztán értekezz a szülőkkel telefonon vagy személyesen

99. éld túl

100. írj szöveges értékelést mindenkiről

101. írd meg a félévi értesítőt

102. írd meg az év végi bizonyítványt

103. vezesd át a törzslapra – vigyázz, kék tollal, számmal és betűvel, hiba nélkül

104. adminisztráld az összes át- és visszajelentkezéseket a naplóban és a törzslapon

105. írd be a különböző intéseket és dicséreteket a naplóba és az ellenőrzőbe – és vállald a következményeit

106. amikor vége a tanévnek, és mindenki azt hiszi, hogy a diákokkal együtt te is lógatod a lábad valahol, végezd el a maradék adminisztrációt, tervezd a következő tanévet

107. nyáron szervezz tábort, töltsd ott a szabadidődet, és éld tovább ugyanazt, amit a tanévben – csak negyvenfokos kánikulában

108. amikor augusztus végén mindenki azt hiszi, hogy a diákokkal együtt te is lógatod a lábad valahol, tervezz tanévet, pótvizsgát, pótfelvételit, intézz adminisztrációt

109. magánéletedet abban a tudatban éld, hogy minden diák és szülő paparazziként figyel, mikor kap rajta, hogy vizet prédikálsz, de bort iszol

110. járj továbbképzésekre a következő tárgyakból: diplomácia, gyógypedagógia, informatika, pszichiátria, smasszerképző

111. tanulj meditációt, és gyakorold, hogy másnap is be tudj menni frissen és kipihenten tanítani

Nincsenek megjegyzések: